الإثنين 24 يونيو 2024
رئيس التحرير
رضـــا حبيشى
الايام المصرية
رئيس التحرير التنفيذي
إسلام النحراوى
رئيس التحرير
رضـــا حبيشى
رئيس التحرير التنفيذي
إسلام النحراوى

ما علاقة عيد الأضحى المبارك بالمصريين القدماء؟ (فيديو)

ذبح الأضاحي عند المصريين
ذبح الأضاحي عند المصريين القدماء

كانت فكرة ذبح الأضاحي موجوة في العديد من المناسبات عند القدماء المصريين حيث كانوا يذبحونها تقربا للآلهة وهي من الطقوس الأساسية في عبادتهم، وكان الهدف من ذلك أن يعم الرخاء في مصر القديمة، والسر في ذلك يرجع إلى أن الأغنياء والفقراء على حد سواء يأكلون أجود أنواع اللحوم في ذلك الوقت. 

عيد الأضحى قرب وطبعا كلنا عارفين إنه عيد اللحمة والكل بيضحى ودي أهم مظاهر الاحتفال بالعيد، لكن تعرف أصل الأضاحي إيه؟ 
طبعا زي كل حاجة أحب أقولك إن الأضاحي موجودة من أيام المصريين القدماء بس كانت بشكل مختلف شوية.

علماء المصريات قالوا إن المصريين كانوا حريصين جدًا على تربية الحيوانات وكانوا كمان بيقدسوا روحها وإنها حاجة مهمة عندهم لدرجة إنهم كمان كانوا بيعملوا الحظيرة الخاصة بالحيوانات قريبة من البيوت علشان يقدروا يرعوا الحيوانات دي.
وقالوا كمان إن المصريين القدماء كان عندهم مظاهر للاحتفال بالأضحية وإن ده ظاهر في الرسوم الموجودة على المعابد والنقوش اللي بتوضح اهتمام المصريين بالأضحية طب كانوا بيستخدموا الأضحية في إيه؟
كانوا بيقدموها قرايبن للألهة  فبكده نقدر نقول إن المصريين القدماء أول من عرفوا الأضاحي وكانوا بيستخدموها كوسيلة للتقرب من الألهة. 

موقع الأيام المصرية، يقدم لكم تغطية شامل ومتنوعة لكافة الأخبار والأحداث المحلية والعالمية، فى شتى المجالات، السياسية، الاقتصادية، الاجتماعية، الرياضية، الفنية، ونرصد لكم الخدمات الهامة سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر الدولار، سعر الدينار الكويتي، سعر الريال السعودي.

تم نسخ الرابط